Menu

OchtendMensen-nieuws

Klaar voor de start: Het opzetten van de marktgroep Onderwijs

Datum 29-11-2022
Klaar voor de start: Het opzetten van de marktgroep Onderwijs

Sinds 1 november 2022 is de markgroep Onderwijs binnen OchtendMensen 'alive and kicking'! Met een manager en team van adviseurs werken we hard om de groep vorm te geven, ons te verdiepen in de sector en op zoek te gaan naar inspirerende opdrachtgevers. Maar hoe pakken we dat aan? En wat komt hier allemaal bij kijken? We nemen je mee in het opzetten van een nieuwe marktgroep.

De gereedschapskist van de marktgroep Onderwijs

Er is een aantal benodigdheden om een marktgroep binnen OchtendMensen op te zetten. We halen onze inspiratie uit de vier bestaande marktgroepen binnen OchtendMensen. Tijdens onze zoektocht ontdekten we vier basisingrediënten: een goed verhaal, enthousiaste Ochtendmensen, kansen op de markt en uiteraard een flinke dosis positieve energie!   

Een goed verhaal

Het begint natuurlijk allemaal met een goed idee. Wat is precies ons verhaal? Waarom vinden we dit thema belangrijk? En hoe willen we ons hier als OchtendMensen voor inzetten? Nadat we onze ideeën op papier hebben gezet, gieten we het in de vorm van een businessplan. In het plan schrijven we onze visie en missie, welke opgaven we zien, hoe wij denken daaraan bij te dragen, welke opdrachtgevers we interessant vinden en welke vaardigheden en inhoudelijke kennis we willen ontwikkelen. Best een klus, maar gelukkig doen we dat samen en kan iedereen vanuit zijn interesse of achtergrond een bijdrage leveren. Wanneer zowel de adviseurs als het managementteam van OchtendMensen zich kunnen vinden in de ideeën, wordt het plan vastgesteld en vormt het de basis voor alle acties die we uitvoeren. 

Enthousiaste OchtendMensen

Vele handen maken licht werk. Binnen de marktgroep Onderwijs zijn er drie rollen die verdeeld worden: een manager, een coördinator en adviseurs die zich bezighouden met één of meerdere thema’s. Voor het vormen van deze nieuwe marktgroep heeft manager Hans Verheijde binnen de bestaande groep adviseurs gezocht naar geïnteresseerden. Tijdens onze eerste bijeenkomst verkenden we samen onze wensen en ideeën en verdeelden we onze taken. Zo kunnen we binnen de groep onze talenten goed inzetten en vullen we elkaar steeds goed aan.  

Kansen op de markt

Het uiteindelijke doel is uiteraard om echt met de opgaven die we zien aan de slag te gaan. Ook zijn we nieuwsgierig naar wat er nog meer leeft in de onderwijswereld. Daarom gaan we in gesprek met (con)rectoren, koepelorganisaties, beleidsmakers en docenten. Zo leren we de complexiteit van de opgaven te begrijpen en helder te krijgen hoe wij hier concreet aan kunnen bijdragen. Daarnaast kijken ook naar onze collega’s van TwynstraGudde. Zij werken bijvoorbeeld aan strategietrajecten in het onderwijs. Ook bestaande opdrachtgevers, zoals Pesant en Common Eye, hebben veel onderwijsexpertise in huis. Vanuit deze bronnen halen we ideeën en inspiratie voor concrete opdrachten binnen het onderwijs. 

Flinke dosis positieve energie

Zonder energie om hiermee aan de slag te gaan, kom je natuurlijk niet ver. De energie zit bij ons in het feit dat we zien dat er in het onderwijs veel complexe opgaven zijn. Voor onze inhoudelijke focus hebben we drie pijlers gekozen: kansengelijkheid, toekomstbestendig organiseren en onderwijskwaliteit. We zien veel uitdaging binnen deze thema’s waar we binnen verschillende rollen impact kunnen maken. 

Bouwen aan de nieuwe marktgroep Onderwijs

Inmiddels zijn we met elk onderdeel uit de gereedschapskist aan de slag! In dit artikel lees je meer over de inhoudelijke pijlers waarmee wij aan de slag gaan. Verder zijn onze adviseurs ook gestart met het werken in de onderwijssector, onder andere bij de PO-Raad en het ROC Zadkine.

Om elkaar op de hoogte te houden van onze opdrachten en de vordering van onze plannen, komen we een keer in de twee weken op vrijdag samen. Ook komt er regelmatig een onderwijsexpert langs en organiseren we masterclasses, zodat wij zelf ook blijven leren. Tot slot combineren we het nuttige ook met het aangename. Zo zijn we onlangs naar het nationaal onderwijsmuseum geweest om een rondleiding te krijgen en onze eigen schoolherinneringen op te halen. 

Ook werken bij de marktgroep Onderwijs van OchtendMensen? 

Denk je nu: dat lijkt mij ook wel wat? Dat komt goed uit! We zoeken namelijk nieuwe talentvolle starters of mensen met enkele jaren werkervaring om onze marktgroep te versterken. Spreekt ons verhaal jou aan? En heb je zin om samen met ons verder te bouwen aan de groep? Bekijk dan onze vacature en meld je aan voor onze inhousedag. We leren je graag kennen! 

Onderwijscampagne-inschrijven-inhousedag-1024x529

Schrijf je in voor onze OchtendKrant Onderwijs

Elk kwartaal sturen we je een OchtendKrant Onderwijs. We brengen je op de hoogte over de laatste ontwikkelingen op het terrein van kansengelijkheid, toekomstbestendig organiseren en onderwijskwaliteit. Schrijf je in via onderstaand formulier om de OchtendKrant te ontvangen.

Hans Verheijde, businessmanager Onderwijs

Ontvang ieder kwartaal onze OchtendKrant Onderwijs

Schrijf je hieronder in

Onderdeel van TwynstraGudde