Nieuws

De duurzaam­heidsambitie van bol.com: klimaat­neutraal winkelen voor ons allemaal

Geschreven door Evita Dupker | Mar 8, 2023 11:57:25 AM

De ambitie van bol.com: klimaatneutraal winkelen in 2025. Dit betekent dat de directe voetafdruk van bol.com teruggebracht wordt tot 0 gram CO2 per pakket. Daarnaast wordt duurzaam winkelen makkelijk gemaakt door het aanbieden van duurzaam aanbod in elke productcategorie. Nogal een streven voor een platform met meer dan 11.000 schappen. Maar dat past volgens oud-OchtendMens en lead duurzaamheid & MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Jori Ebskamp juist bij de manier van werken van bol.com. “We willen onszelf grote doelen stellen, juist om onszelf uit te dagen grote stappen te zetten. We geloven in een duurzame toekomst. Met meer dan 13 miljoen klanten, 46.000 partners die via ons verkopen en 2.500 collega’s staan we middenin de samenleving en kunnen we daarin echt een verschil maken.”

De duurzaamheidsambitie van bol.com staat dus als een huis. Bol.com werkt – met behulp van OchtendMensen – vanuit de verschillende pijlers van het MVO-programma hard aan het waarmaken van deze ambitie.

         Bron: https://pers.bol.com/nl/nieuws/mvo-update-bol-com-2020-co2-uitstoot-per-pakket-met-39-verlaagd/

Verduurzaming van de logistiek: van intern naar de keten

Het grootste gedeelte van de voetafdruk van bol.com bestond voorheen uit het energieverbruik van haar gebouwen – kantoren, datacenters en distributiecentra –, de verpakkingen en de bezorging van producten. In de afgelopen jaren zijn al grote stappen gezet om de voetafdruk op deze thema’s naar beneden te brengen, en mét resultaat. Sinds 2020 draaien bijvoorbeeld alle gebouwen op 100 procent wind- en zonne-energie.

Daarnaast wordt de inpaktechniek doorlopend verbeterd. Dit leidt tot minder uitstoot aan verpakkingsmateriaal en tot efficiëntere busritjes voor logistieke partners zoals PostNL. Geavanceerde inpakmachines berekenen hoe artikelen zo efficiënt mogelijk ingepakt kunnen worden. En wanneer de originele verpakking van een artikel stevig genoeg is, wordt het artikel zonder doos verstuurd.  Ook worden er continu nieuwe afhaalpunten voor pakketjes geopend, waardoor minder busjes de woonwijken in hoeven en zo weer wat minder CO2 uitstoten.

De uitstoot per pakket is na de bovenstaande stappen in 2020 alvast met 39 procent gedaald ten opzichte van 2018. Jori: “Maar in de komende jaren kunnen we nog grote stappen zetten op de bezorging. Circa 24 procent van onze pakketten wordt nu te voet of per fiets bij onze klanten bezorgd. Daarnaast onderzoeken we samen met onze logistieke partners hoe we zo veel mogelijk voertuigen zo snel mogelijk elektrisch of op groen gas kunnen laten rijden. Omdat we op energie en verpakkingen hele grote stappen hebben gezet, zie ik dat als de belangrijkste focus voor de komende jaren in het reduceren van onze eigen voetafdruk.”

Verduurzaming van het assortiment: naar een bewuste keus voor elke klant

Ook wordt er binnen bol.com hard gewerkt om al eind 2022 in elk winkelschap een duurzaam alternatief aan te kunnen bieden. Op deze manier wordt de klant verleid tot het maken van een bewuste keus. Verkopers wordt actief gevraagd duurzame producten aan te bieden. De tussenstand: in 50 procent van de schappen is er nu al duurzaam aanbod te vinden.

Het onder de aandacht brengen van duurzame producten op het platform gebeurt aan de hand van campagnes, een duurzaamheidsfilter en een duurzaamheidslabel gebaseerd op geverifieerde keurmerken die op de website terug te vinden zijn.