Menu

OchtendMensen-nieuws

De duurzaam­heidsambitie van bol.com: klimaat­neutraal winkelen voor ons allemaal

Auteur Evita Dupker
Datum 08-03-2023
De duurzaam­heidsambitie van bol.com: klimaat­neutraal winkelen voor ons allemaal

De ambitie van bol.com: klimaatneutraal winkelen in 2025. Dit betekent dat de directe voetafdruk van bol.com teruggebracht wordt tot 0 gram CO2 per pakket. Daarnaast wordt duurzaam winkelen makkelijk gemaakt door het aanbieden van duurzaam aanbod in elke productcategorie. Nogal een streven voor een platform met meer dan 11.000 schappen. Maar dat past volgens oud-OchtendMens en lead duurzaamheid & MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Jori Ebskamp juist bij de manier van werken van bol.com. “We willen onszelf grote doelen stellen, juist om onszelf uit te dagen grote stappen te zetten. We geloven in een duurzame toekomst. Met meer dan 13 miljoen klanten, 46.000 partners die via ons verkopen en 2.500 collega’s staan we middenin de samenleving en kunnen we daarin echt een verschil maken.”

De duurzaamheidsambitie van bol.com staat dus als een huis. Bol.com werkt – met behulp van OchtendMensen – vanuit de verschillende pijlers van het MVO-programma hard aan het waarmaken van deze ambitie.

BOL-10000-duurzaamheidsupdate-2020_v7_2500px-2048x1023

         Bron: https://pers.bol.com/nl/nieuws/mvo-update-bol-com-2020-co2-uitstoot-per-pakket-met-39-verlaagd/

Verduurzaming van de logistiek: van intern naar de keten

Het grootste gedeelte van de voetafdruk van bol.com bestond voorheen uit het energieverbruik van haar gebouwen – kantoren, datacenters en distributiecentra –, de verpakkingen en de bezorging van producten. In de afgelopen jaren zijn al grote stappen gezet om de voetafdruk op deze thema’s naar beneden te brengen, en mét resultaat. Sinds 2020 draaien bijvoorbeeld alle gebouwen op 100 procent wind- en zonne-energie.

Daarnaast wordt de inpaktechniek doorlopend verbeterd. Dit leidt tot minder uitstoot aan verpakkingsmateriaal en tot efficiëntere busritjes voor logistieke partners zoals PostNL. Geavanceerde inpakmachines berekenen hoe artikelen zo efficiënt mogelijk ingepakt kunnen worden. En wanneer de originele verpakking van een artikel stevig genoeg is, wordt het artikel zonder doos verstuurd.  Ook worden er continu nieuwe afhaalpunten voor pakketjes geopend, waardoor minder busjes de woonwijken in hoeven en zo weer wat minder CO2 uitstoten.

De uitstoot per pakket is na de bovenstaande stappen in 2020 alvast met 39 procent gedaald ten opzichte van 2018. Jori: “Maar in de komende jaren kunnen we nog grote stappen zetten op de bezorging. Circa 24 procent van onze pakketten wordt nu te voet of per fiets bij onze klanten bezorgd. Daarnaast onderzoeken we samen met onze logistieke partners hoe we zo veel mogelijk voertuigen zo snel mogelijk elektrisch of op groen gas kunnen laten rijden. Omdat we op energie en verpakkingen hele grote stappen hebben gezet, zie ik dat als de belangrijkste focus voor de komende jaren in het reduceren van onze eigen voetafdruk.”

Verduurzaming van het assortiment: naar een bewuste keus voor elke klant

Ook wordt er binnen bol.com hard gewerkt om al eind 2022 in elk winkelschap een duurzaam alternatief aan te kunnen bieden. Op deze manier wordt de klant verleid tot het maken van een bewuste keus. Verkopers wordt actief gevraagd duurzame producten aan te bieden. De tussenstand: in 50 procent van de schappen is er nu al duurzaam aanbod te vinden.

Het onder de aandacht brengen van duurzame producten op het platform gebeurt aan de hand van campagnes, een duurzaamheidsfilter en een duurzaamheidslabel gebaseerd op geverifieerde keurmerken die op de website terug te vinden zijn.

"Ik geloof dat de oplossingen voor de maatschappelijke problemen van deze tijd bij bedrijven als bol.com vandaan komen."

Jori Ebskamp

Lead duurzaamheid & MVO bij bol.com

Vooruitkijken naar een circulair bedrijfsmodel

Maar houdt de rol van het platform dan op bij het aanbieden van duurzaam assortiment? Jori: “We laten nu zien dat er vraag is naar duurzamere producten en motiveren zo niet alleen klanten maar ook partners en andere organisaties om ermee aan de slag te gaan. Ik geloof persoonlijk dat de volgende stap is om toe te werken naar een meer circulair consumptiemodel. Als bol.com hebben we al jaren ervaring met bijvoorbeeld tweedehands producten, dus ik denk dat wij hier een grote bijdrage aan kunnen leveren.”

Zo’n circulair consumptiemodel vereist wel gedragsverandering. Reint Jan Renes, gedragswetenschapper en lector Psychologie voor een Duurzame Stad bij de Hogeschool van Amsterdam, gaf dit eveneens aan in zijn gesprek met Ingelou Sybrandij, Coördinator Duurzaamheid bij de politie, en OchtendMensen Isis Weekenborg en Eva Louwerenburg. Hij legt hier uit dat ‘de techniek wel klaar kan zijn voor verduurzaming, maar dat de maatschappij er óók klaar voor moet zijn’.

Dat klaarstomen van de techniek vergt veel innovatie. En dat moet vooral uit het bedrijfsleven komen, aldus Jori. “Daarom ben ik na mijn tijd bij OchtendMensen en TwynstraGudde bij een commercieel bedrijf als bol.com aan de slag gegaan. Ik geloof dat de oplossingen voor de maatschappelijke problemen van deze tijd bij bedrijven als bol.com vandaan gaan komen.”

Verduurzaming van de maatschappij via de bol.com bollebozen

Op het gebied van maatschappelijke verduurzaming zit bol.com dan ook niet stil. Vanuit de pijler Bestuur & Samenleving werkt OchtendMens Evita Dupker aan het opbouwen van de bol.com bollebozen. Dit netwerk van bol.com’ers, partners en maatschappelijke organisaties draagt bij aan het creëren van gelijke kansen voor kinderen in Nederland en België. Dit doen ze door het plezier van lezen en verhalen over te brengen en door hun digitale vaardigheden te ontwikkelen. Als eerste online boekwinkel van Europa en als techplatform weet bol.com daar natuurlijk wel wat vanaf.

Meer over de opdracht van Evita als projectmanager Duurzaamheid lees je hier. Wil je weten wat voor Klimaat- en Duurzaamheid-opdrachten OchtendMensen doen, lees dan verder op onze themapagina. En wil je op de hoogte worden gehouden van wat OchtendMensen publiceert over Klimaat & Duurzaamheid, schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.

Onderdeel van TwynstraGudde