Nieuws

Ont­bij­­ten met Anders Reizen: Hoe een net­­­werk­­­­bewe­­ging duur­za­­me mobili­teit stimuleert

Geschreven door Thijs Hofman | Oct 27, 2022 12:29:28 PM

Vanuit het fenomeen ‘Ontbijtpraktijken’ nodigt OchtendMensen professionals uit om hun praktijkervaring en inzichten over een bepaald maatschappelijk vraagstuk te delen. Dit keer was het de beurt aan Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen.

Anders Reizen is een coalitiebeweging met als ambitie om de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030 ten opzichte van 2016. Ze focust zich op de bijdrage die werkgevers hebben op de uitstoot van woon-werkverkeer, zakelijke mobiliteit en vliegverkeer. Bedrijven delen hun eigen ervaringen, dilemma’s en successen zonder commerciële inslag. Momenteel zijn er ruim 70 bedrijven verbonden die in totaal ongeveer 500.000 medewerkers in Nederland vertegenwoordigen.

Wat zijn de succesfactoren achter een geslaagde coalitiebeweging met veel betrokkenen? We proberen dit te ontdekken aan de hand van drie vragen.

Vraag 1: Hoe houd je energie in een coalitienetwerk?

De uitdaging bij veel netwerken is om de energie vast te houden. Soms gaat na zes maanden de energie eruit, omdat het nieuwe en sprankelende eraf is. Belangrijk is om te blijven uitdagen en verrassen. Anders Reizen organiseert kennissessies voor verschillende doelgroepen in het bedrijf. Twee keer per jaar komen de CEO’s bijeen, waar ze kennis delen en waar ze elkaar uitdagen om samen na te denken over hoe ze doelen kunnen bereiken.

Als een CEO-bijeenkomst enkel draait om gezelligheid eb iedereen achterover kan leunen, dan is Hugo niet tevreden. "Een evenement moet schuren. Deelnemers moeten daar met samengeknepen billen zitten. Want er gebeurt pas wat als bedrijven spanning en urgentie voelen om harder aan de slag te gaan.  Als de CEO’s hun HR-directeur appen omdat ze schrikken van de inhoud van de presentatie, dan gaat het balletje pas echt rollen."