Menu

OchtendMensen-nieuws

Ont­bij­­ten met Anders Reizen: Hoe een net­­­werk­­­­bewe­­ging duur­za­­me mobili­teit stimuleert

Auteur Thijs Hofman
Datum 27-10-2022
Ont­bij­­ten met Anders Reizen: Hoe een net­­­werk­­­­bewe­­ging duur­za­­me mobili­teit stimuleert

Vanuit het fenomeen ‘Ontbijtpraktijken’ nodigt OchtendMensen professionals uit om hun praktijkervaring en inzichten over een bepaald maatschappelijk vraagstuk te delen. Dit keer was het de beurt aan Hugo Houppermans, directeur van Anders Reizen.

Anders Reizen is een coalitiebeweging met als ambitie om de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030 ten opzichte van 2016. Ze focust zich op de bijdrage die werkgevers hebben op de uitstoot van woon-werkverkeer, zakelijke mobiliteit en vliegverkeer. Bedrijven delen hun eigen ervaringen, dilemma’s en successen zonder commerciële inslag. Momenteel zijn er ruim 70 bedrijven verbonden die in totaal ongeveer 500.000 medewerkers in Nederland vertegenwoordigen.

Wat zijn de succesfactoren achter een geslaagde coalitiebeweging met veel betrokkenen? We proberen dit te ontdekken aan de hand van drie vragen.

Vraag 1: Hoe houd je energie in een coalitienetwerk?

De uitdaging bij veel netwerken is om de energie vast te houden. Soms gaat na zes maanden de energie eruit, omdat het nieuwe en sprankelende eraf is. Belangrijk is om te blijven uitdagen en verrassen. Anders Reizen organiseert kennissessies voor verschillende doelgroepen in het bedrijf. Twee keer per jaar komen de CEO’s bijeen, waar ze kennis delen en waar ze elkaar uitdagen om samen na te denken over hoe ze doelen kunnen bereiken.

Als een CEO-bijeenkomst enkel draait om gezelligheid eb iedereen achterover kan leunen, dan is Hugo niet tevreden. "Een evenement moet schuren. Deelnemers moeten daar met samengeknepen billen zitten. Want er gebeurt pas wat als bedrijven spanning en urgentie voelen om harder aan de slag te gaan.  Als de CEO’s hun HR-directeur appen omdat ze schrikken van de inhoud van de presentatie, dan gaat het balletje pas echt rollen."

“Er gebeurt pas wat als bedrijven spanning en urgentie voelen om harder aan de slag te gaan.”

Thijs Hofman

Adviseur OchtendMensen

Vraag 2: Hoe zorg je ervoor dat de aangesloten bedrijven betrokken blijven?

“Betrokkenheid bereiken we door persoonlijk contact. We bellen gewoon regelmatig op. Die persoonlijke connectie is essentieel. Het is belangrijk om snel opnieuw de relatie op te bouwen, als de contactpersoon binnen een bedrijf wisselt. Als team moet je daar gelijk bovenop zitten.”

Ook worden bedrijven in het zonnetje gezet als ze goed gepresteerd hebben. Juist die positieve feedback stimuleert om een stapje extra te zetten.

Vraag 3: Hoe blijf je als coalitiebeweging ambitieus?

“Om echt impact te maken, is het van belang om kritisch naar je ambities te blijven kijken,” zegt Hugo. “We stellen onszelf regelmatig de vraag of we ambitieus genoeg zijn en kijken waar we kunnen versnellen. We hebben er vertrouwen in dat we ons CO2-doel van 50% reductie in 2030 gaan halen. Door monitoring houden we vinger aan de pols. Hierbij dragen we stap voor stap bij aan fossielvrije mobiliteit.”

Lees graag verder op onze website als je wilt weten wat de adviseurs van OchtendMensen doen op het gebied van Duurzaamheid en van Mobiliteit.

Onderdeel van TwynstraGudde