Nieuws

Ontbijten met de ANWB: Drie lessen over de toekomst van duurzame mobiliteit

Geschreven door Evita Dupker | Oct 15, 2021 12:41:00 PM

Vanuit het fenomeen ‘Ontbijtpraktijken’ nodigt OchtendMensen professionals uit om hun praktijkervaring en inzichten over een bepaald maatschappelijke vraagstuk te delen met onze adviseurs. Op een vrijdagochtend, onder het genot van koffie en thee en met veel ruimte voor discussie. Dit keer was het de beurt aan Patricia Bakker, als content- en marketingstrateeg verantwoordelijk voor het opstellen en uitrollen van de contentstrategie voor de zakelijke markt van de ANWB. Patricia nam ons mee in de wondere wereld van de mobiliteit. Wij trokken drie belangrijke lessen uit haar inzichten.

Les 1: Mobiliteitspartijen moeten opnieuw op zoek naar hun rol in de keten

Zowel de fysieke als de digitale mobiliteit bevindt zich in een transitie op het gebied van duurzaamheid, technologie, betaalbaarheid, en daarmee als systeem ‘an sich’, aldus Patricia. “De manier waarop we ons verplaatsen, verandert. We willen steeds sneller en verder reizen, maar nieuwe vormen van mobiliteit moeten wel rendabel zijn. En tegelijkertijd wordt duurzame mobiliteit een vereiste. Covid-19 heeft deze ontwikkelingen nog meer versneld. We zijn ineens plaats- en tijdsonafhankelijk gaan werken. En we zien nu dat kantoren een andere functie krijgen, namelijk puur voor ontmoetingen en verbinding.” Kortom: mobiliteit als systeem moet helemaal anders worden georganiseerd.

Dit gegeven zorgt voor grote strategische uitdagingen voor partijen in de mobiliteit, zoals de ANWB. De snelheid van de transitie is voor sommige organisaties lastig bij te houden. Zij moeten rekening houden met een steeds veranderende dynamiek binnen de mobiliteit vanwege de vele nieuwe toetreders op de markt. Ze moeten (en willen) steeds meer verantwoordelijkheid nemen op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid, maar moeten daarin wel op zoek naar een slim verdienmodel. En de keuze is reuze: Stap je in op elektrisch rijden? Op delen of op ‘hebben’? Op micromobiliteit of op ’the last mile’? Alleen of liever samen? Al deze strategische uitdagingen leiden ertoe dat veel partijen opnieuw op zoek moeten naar hun rol in de keten.