Menu

OchtendMensen-nieuws

Nationale Voorleesdagen: Onderwijs-adviseurs in de klas

Datum 29-01-2025
Nationale Voorleesdagen: Onderwijs-adviseurs in de klas

Voorlezen opent deuren naar de mooiste werelden én is essentieel voor de taalontwikkeling van kinderen. Om voorlezen te promoten, worden jaarlijks de Nationale Voorleesdagen georganiseerd, die in 2025 plaatsvinden van 25 januari tot en met 1 februari. In het kader van deze dagen trokken de adviseurs van de marktgroep Onderwijs van OchtendMensen hun mooiste boek uit de kast om voor te lezen op een basisschool. In deze blog lees je over de belangrijke rol die voorlezen speelt in de ontwikkeling van kinderen en over de ervaring van onze adviseur Lotte Pröpper bij het voorlezen op een Amersfoortse basisschool. 

Het belang van voorlezen in de (taal)ontwikkeling van kinderen

Voorlezen speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het helpt bij het vergroten van de woordenschat, het begrijpen van de interne logica van verhalen en het versterken van het concentratievermogen. Daarnaast prikkelen boeken de fantasie en het creatieve denkvermogen van kinderen. Voorlezen creëert bovendien een moment van samenzijn, wat bijdraagt aan de emotionele band tussen de voorlezer en het kind. Ook wordt het begrip van sociale situaties en emoties en kennis over de wereld versterkt, omdat verhalen morele lessen en verschillende personages en perspectieven bevatten. 

''Niet elk kind groeit op in een omgeving waarin veel wordt voorgelezen, wat ervoor kan zorgen dat de verschillen in (taal)ontwikkeling tussen leerlingen al in de kleuterklas groot zijn''

Niet elk kind groeit op in een omgeving waarin veel wordt voorgelezen, wat ervoor kan zorgen dat de verschillen in (taal)ontwikkeling tussen leerlingen al in de kleuterklas groot zijn. Er is steeds meer bekend over de omstandigheden die ervoor zorgen dat leerlingen met voldoende (taal)bagage in groep 3 kunnen starten met het formele leesonderwijs. Een omgeving waarin veel wordt voorgelezen en waar boeken en taal voorhanden zijn, is hierin essentieel. Leraren in de onderbouw spelen een belangrijke rol in het aanpakken van eventuele achterstanden. Zij zien de leerlingen elke dag en ontdekken al snel welke taalvaardigheden een leerling wel en niet beheerst. Met gerichte taalspelletjes en veel voorlezen kunnen leraren ervoor zorgen dat leerlingen in groep 3 beter beslagen ten ijs komen om zo eventuele leerachterstanden te voorkomen.

De kinderen leerden van het voorlezen en wij leerden van hen

Op een koude vrijdagochtend in januari verzamelden we met 8 adviseurs uit de marktgroep Onderwijs van OchtendMensen op het schoolplein, waar we hartelijk welkom werden geheten door de schoolleider. Terwijl we met elkaar door de school liepen verspreidden we ons over de lokalen. We wisten al welke klas we zouden gaan voorlezen, zodat we in de voorbereiding rekening konden houden met de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen. 

Adviseur Lotte Pröpper mocht voorlezen in groep 1/2: 

Bij mijn binnenkomst in groep 1/2 viel het me meteen op hoe leergierig de kinderen waren. De juf had net die week de dagen van de week geïntroduceerd en vroeg de kinderen welke dag het vandaag, gisteren en morgen was. Dit moment onderstreepte precies waarom ik daar was: om kinderen kennis te laten maken met nieuwe woorden en begrippen. 

Ik las een verhaal voor waarin verschillende nieuwe woorden voorkwamen, zoals ‘bibliotheek’ en ‘giraffe’. Het verhaal zorgde ervoor dat de woorden in context werden geplaatst en meteen duidelijk werden uitgelegd. Het feit dat de kinderen na het verhaaltje de nieuwe woorden actief konden reproduceren, liet me duidelijk zien hoe krachtig voorlezen kan zijn voor hun taalontwikkeling.  

Deze ervaring bracht me weer even in contact met de praktijk waar het uiteindelijk allemaal om draait in ons werk als onderwijsadviseur: het creëren van waardevolle leeromgevingen waarin lerenden kunnen groeien. In mijn opdracht bij Npuls werk ik aan het verbeteren van de samenwerking tussen EdTech bedrijven en onderwijsinstellingen. Op die manier werken we toe naar een ecosysteem waarin lerenden optimaal kunnen profiteren van de didactische mogelijkheden die technologie biedt. Zo leveren we een bijdrage aan het creëren van een stimulerende leeromgeving. Het voorlezen heeft me laten inzien dat zelfs kleine activiteiten een grote impact kunnen hebben op een groep leerlingen. Dit besef motiveert mij om in mijn opdracht steeds aandacht te blijven houden voor zowel het grote geheel als de kleine delen  

 

Meer weten?

Ben je benieuwd wat de marktgroep Onderwijs van OchtendMensen nog meer doet en hoe je zelf kunt leren en ontwikkelen bij OchtendMensen? Leer ons kennen via een Inhousedag! 

Wil je meer weten over onze bijdrage aan onderwijsvernieuwing? Neem contact op met Hans Verheijde

Onderdeel van TwynstraGudde