Menu

Bestuur & Samenleving

Veranderkunde

Binnen OchtendMensen komen we in organisaties terecht waar we vaak expliciet dan wel impliciet meewerken aan een veranderopgave. Dit kan binnen de organisatie zijn; denk aan een herorganisatie of een governance-herijking. De veranderopgave kan echter ook buiten de organisatie liggen, op macro-niveau. Voorbeelden hiervan zijn vergaande digitalisering, automatisering, ketensamenwerking en de energietransitie. Dit zijn allemaal toekomstgerichte processen die vragen om doordachte veranderplannen, inventieve tools en een aanpak waarin mensen van en met elkaar leren. De grote transities van deze tijd vragen om aanpassingen in organisaties. 


Veranderen: wat is dat eigenlijk?

Een verandering is een geobserveerd of observeerbaar verschil van iets (een mens, organisatie, ding, stad) over een zekere tijdsperiode. Binnen een verandertraject heb je vaak te maken met vier fases: het veranderidee en de afbakening, de diagnose, de veranderstrategie en het interventieplan. Als OchtendMens word je vaak geconfronteerd met deze fases. Gezien de mate waarin veranderkunde terugkomt in onze opdrachten, wordt er veel aandacht aan besteed in de vorm van bijvoorbeeld masterclasses. Een voorbeeld hiervan is de masterclass Kansengelijkheid en Veranderkunde in het Onderwijs, waarbij wordt gekeken naar het gedachtegoed van veranderkunde, gecombineerd met een actueel thema uit de praktijk. 

Kleurdenken in verandertrajecten

Het denken over veranderen in termen van kleuren komt voort uit de wens veranderingen in organisaties te kunnen beïnvloeden. De kleuren zijn handzaam bij het kiezen van de kansrijkste veranderaanpak om verandering succesvol te realiseren. Het kleurendenken is ontwikkeld door Léon de Caluwé en Hans Vermaak. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende kleuren en hoe dit leidt tot verschillende veranderingen.

Wil je weten welke veranderkleur bij jou past? Dat kan! Door hier te klikken kun je de speciaal ontworpen kleurentest van TwynstraGudde doen. Wil je daarnaast weten hoe de veranderkleuren in de praktijk worden gebruikt en tevens hoe veranderkunde een rol speelt in de opdrachten van OchtendMensen? Lees dan de casestudy 'Veranderopgaven bij OchtendMensen'. Verschillende adviseurs vertellen over de rol en impact van veranderkunde binnen hun opdrachten. 

Meer informatie

Ontvang de inzichten uit onze casestudy over veranderopgaven bij OchtendMensen

Ben je benieuwd naar onze bevindingen en analyses? Schrijf je dan hieronder in en ontvang de casestudy met daarin de interviews met OchtendMensen adviseurs direct in je mailbox.

Stuur mij de casestudy over veranderopgaven bij OchtendMensen


Neem contact op met Mark Leemans - Manager Maatschappij & Overheid bij OchtendMensen

Benieuwd naar de impact van een OchtendMens?

Stuur Mark een berichtje en hij neemt contact met je op!

Onderdeel van TwynstraGudde