OchtendMensen-nieuws
Internationale Dag van het Kind: Onderwijsadviseurs van OchtendMensen werken aan gelijke kansen voor ieder kind

Zondag 1 juni 2025 is het de Internationale Dag van het Kind, dé dag waarop kinderen extra in het zonnetje worden gezet. Een mooie gelegenheid voor een dagje uit met het gezin, naar de dierentuin of een pretpark. Maar, ook een moment om stil te staan bij kinderen die opgroeien in kwetsbare omstandigheden. Want hoewel veel kinderen in Nederland het goed hebben geldt dat niet voor iedereen. Juist op deze dag is er extra aandacht voor de positie van het kind, zo ook bij OchtendMensen.
Bij OchtendMensen zetten adviseurs uit de marktgroep Onderwijs zich elke dag in voor het verbeteren van de positie van het kind. Door te werken in verschillende opdrachten aan onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en toekomstbestendig organiseren versterken zij de basis waarop kinderen kunnen bouwen aan hun toekomst. In deze blog lees je hoe onze adviseurs bijdragen aan gelijke ontwikkelkansen voor álle kinderen – ongeacht hun achtergrond of startpositie.
Onderwijskwaliteit als fundament voor gelijke kansen
Onderwijsadviseur Lieke Jeuken:
“Door te investeren in onderwijskwaliteit werken we aan een systeem waarin bijles niet nodig is en waarin alle kinderen gelijke toegang hebben tot dezelfde onderwijsvoorzieningen.”
In Nederland maken we al op jonge leeftijd keuzes over het onderwijsniveau van kinderen, terwijl zij nog volop in ontwikkeling zijn. Kinderen die opgroeien in armoede, met stress thuis of zonder stevig vangnet, starten vaak met een achterstand en lopen onderweg regelmatig nieuwe achterstanden op. Juist zij hebben baat bij een sterke, gezamenlijke aanpak waarin onderwijs, opvang en ondersteuning hand in hand gaan.
Als projectmedewerker Jeugd & Kansengelijkheid bij de VNG werk ik aan de versterking van de pedagogische basis van kinderen. Dat doe ik door de samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, gemeenten en jeugdhulp te versterken. Hiervoor ontwikkelen we o.a. een samenwerkingsgids, waarin we de werkzame elementen van samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp, kinderopvang en gemeenten bundelen en vertalen naar praktische handvatten en aanbevelingen.
Mijn drijfveer? Ik geloof dat ieder kind, ongeacht achtergrond of postcode, het recht heeft op een kansrijke toekomst. Door vroegtijdige samenwerking en preventie kunnen we niet alleen gelijke onderwijskansen creëren, maar ook de druk op jeugdzorg verminderen en bijdragen aan een gezonde en duurzame samenleving.
Een gezonde leeromgeving als basis voor ontwikkeling
Onderwijsadviseur Robin Stuiver:
“De gezondheid van kinderen staat wereldwijd onder druk. Door scholen te ondersteunen bij het creëren van een gezonde leeromgeving, vergroten we de ontwikkelkansen van leerlingen en stimuleren we een toekomst waarin gezonde keuzes centraal staan.”
In mijn rol als adviseur Gezondheidsbevordering bij de GGD zet ik mij in om scholen te ondersteunen bij het creëren van een gezonde leeromgeving. Een belangrijk instrument hierbij is de Gezonde School-aanpak. Deze aanpak helpt scholen om een gezonde leefstijl voor kinderen vanzelfsprekend te maken. Mijn focus ligt op scholen die nu nog niet met deze aanpak werken, maar daar wel interesse in hebben. Samen verkennen we wat er al gebeurt binnen de Gezonde School thema's, waaronder: voeding, welbevinden, of milieu en natuur. Vervolgens bekijken we hoe de school, volgens de stappen van de aanpak, kan doorgroeien naar een volwaardige Gezonde School.
Ik geloof dat we met relatief kleine aanpassingen al een groot verschil kunnen maken. Omdat ieder kind het verdient om op te groeien in een omgeving die gezondheid en ontwikkeling stimuleert. Een gezonde schoolomgeving draagt bij aan het welzijn van leerlingen, verbetert leerprestaties en verkleint de kans op voortijdig schoolverlaten. Bovendien leren kinderen in zo'n omgeving om bewuste, gezonde keuzes te maken. Niet alleen voor nu, maar ook voor later.
Een goede start begint bij vroege ondersteuning
Onderwijsadviseur Sanna Verhoeff:
“Samenwerking in de keten van ondersteuning voor jonge kinderen is essentieel. Zo werk ik samen met gemeenten en kinderopvangorganisaties aan het inzetten van passende interventies binnen de reguliere kinderopvang, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen”
In mijn rol als adviseur Onderwijskansenbeleid en Voor- en Vroegschoolse Educatie help ik gemeenten om hun wettelijke taak te vervullen: het bieden van kwalitatief goede voorschoolse educatie en het ondersteunen van kinderen met risico op een ontwikkelingsachterstand. Dit doe ik door inzicht te geven in waar de risico’s het grootst zijn en gemeenten te begeleiden bij het gericht inzetten van hun beleid. Een concreet voorbeeld is hoe ik samen met een gemeente en kinderopvangorganisaties interventies onderzoek die in reguliere kinderopvang ingezet kunnen, zodat kinderen zich op een zo regulier mogelijke plek kunnen ontwikkelen.
Ik geloof dat elk kind recht heeft op een goede start, ongeacht de omstandigheden waarin het opgroeit. Door vroegtijdig risico’s te signaleren en gezinnen te bereiken die anders onder de radar blijven, kunnen we ontwikkelingskansen vergroten. Ik ben ervan overtuigd dat preventie en samenwerking tussen ketenpartners de sleutel is tot gelijke kansen voor ieder kind, al vanaf de peuterleeftijd.
Samen werken aan een kansrijke toekomst voor ieder kind
Van betere onderwijskwaliteit tot gezonde leeromgevingen en preventieve ondersteuning: via deze en andere opdrachten dragen onze onderwijsadviseurs bij aan de ontwikkeling van kinderen in Nederland. Juist op deze Internationale Dag van het Kind staan we stil bij het belang van dit werk. Want elk kind verdient het om op te groeien in een omgeving die veiligheid, ontwikkeling en toekomst biedt.
Meer weten?
Ben je benieuwd wat de Marktgroep Onderwijs van OchtendMensen nog meer doet, of wil je ook impact maken in het onderwijs? Neem een kijkje op onze website of leer ons kennen via de Inhousedag.
